Η ψυχολογία των χρωμάτων και η γνώση για τα θερμά και ψυχρά χρώματα συμβάλλει στην ορθή αξιοποίηση του χρώματος στο website.
Οι κατάλληλες χρωματικές επιλογές λειτουργούν θετικά στη παραμονή του χρήστη στην ιστοσελίδα, στη πραγματοποίηση αγορών, ενώ διαμορφώνουν το εταιρικό brand.
Ταυτόχρονα, τα χρώματα επιδρούν και στη προσβασιμότητα της ιστοσελίδας, η οποία οφείλει να ακολουθεί τις οδηγίες WCAG.
Μέσω των άρθρων μου, αναλύω πρακτικές λύσεις για ζητήματα που μπορεί να αντιμετωπίζετε με την ιστοσελίδα ή το ηλεκτρονικό κατάστημά σας.
Οι δύο βασικές κατηγορίες χρωμάτων είναι τα θερμά και τα ψυχρά χρώματα. Μια τρίτη κατηγορία είναι τα ουδέτερα χρώματα. Αυτή η διάκριση των χρωμάτων ορίζει την θερμοκρασία τους. Δηλαδή, με απλά λόγια, πόσο κοντά βρίσκονται στο κόκκινο ή στο μπλε.
Κάθε κατηγορία, και ειδικότερα κάθε χρώμα με τις αποχρώσεις του, έχει έναν ξεχωριστό συμβολισμό. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι τα χρώματα έχουν σχέση με την ψυχολογία μας, αλλά και με τους συνειρμούς που κάνουμε υποσυνείδητα όταν τα βλέπουμε.
Η ψυχολογία, λοιπόν, και ο συμβολισμός των χρωμάτων αξιοποιούνται τόσο από τον χώρο του εμπορίου και της διαφήμισης, όσο και από τον χώρο των τεχνών. Άρα, σε γενικές γραμμές, θα λέγαμε ότι έχουν καθολική ισχύ.
Τα θερμά χρώματα περιλαμβάνουν αποχρώσεις του κόκκινου, του πορτοκαλί, του κίτρινου και συνήθως συμβολίζουν ένταση, πάθος, δυναμισμό, ενεργητικότητα, ενθουσιασμό.
Όμως, πρέπει να προσέξουμε εδώ την απόχρωση. Για παράδειγμα, ενώ το έντονο κίτρινο χρώμα μπορεί να προβάλει θετική διάθεση και αισιοδοξία, μια πιο «ξεθωριασμένη» απόχρωσή του, μπορεί να συμβολίζει την αρρώστια.
Τα ψυχρά χρώματα περιλαμβάνουν αποχρώσεις του μπλε, του πράσινου, του μωβ και συνήθως συμβολίζουν γαλήνη, σταθερότητα, αξιοπιστία, επαγγελματισμό.
Και εδώ, βέβαια, θέλει προσοχή. Το μωβ χρώμα, για παράδειγμα, αποπνέει κομψότητα και πολυτέλεια. Έχει συνδεθεί με το μυστήριο, την σοφία, την πνευματικότητα.
Ταυτόχρονα, όμως, σε ορισμένες κουλτούρες συμβολίζει το πένθος. Άρα, για την επιλογή του κατάλληλου χρώματος, πρέπει να κοιτάμε και το περιβάλλον στο οποίο απευθυνόμαστε.
Τα ουδέτερα χρώματα αποτελούν μια καλή συνοδεία για τις προηγούμενες δύο κατηγορίες. Συχνά, λειτουργούν στο φόντο, ως βάση για όλα τα υπόλοιπα.
Όμως, παρατηρούμε και περιπτώσεις στις οποίες τα ουδέτερα χρώματα κυριαρχούν. Έτσι, ανά περίπτωση, μπορεί να υποδηλώνουν απλότητα και καθαρότητα, αν μιλάμε για λευκό.
Αν κυριαρχεί το γκρι, τότε εκφράζει σοβαρότητα, αλλά προσοχή, διότι μπορεί να γίνει μονότονο και μη ελκυστικό. Τα μπεζ λειτουργούν ως έκφραση της φιλόξενης και χαλαρής ατμόσφαιρας. Tα καφέ και τα εκρού μπορεί επίσης να υποδηλώνουν το ίδιο. Ακόμη, μπορεί να προβάλουν προσιτή διάθεση ως γήινα χρώματα.
Τέλος, το μαύρο εκφράζει δύναμη και κυριαρχία, ενώ η χρήση του δηλώνει πλούτο και επαγγελματισμό. Προσοχή στην υπερβολική χρήση, γιατί μπορεί να προκαλέσει και δυσάρεστα συναισθήματα.
Τα χρώματα επηρεάζουν άμεσα την ψυχολογία και την εμπειρία των επισκεπτών σου.
Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι η χρήση χρωμάτων στο website επηρεάζει τον χρήστη. Ακόμα, κάνει την ιστοσελίδα μας ελκυστική, ενώ, παράλληλα, διαμορφώνει το εταιρικό brand.
Επομένως, σημαντικό κομμάτι του web design είναι και η σωστή επιλογή χρωμάτων. Τα χρώματα της ιστοσελίδας θα πρέπει να προκαλούν θετικές συναισθηματικές αντιδράσεις και φυσικά να ταιριάζουν με την εταιρική ταυτότητα.
Τα χρώματα επιδρούν στην παραμονή του χρήστη στην ιστοσελίδα. Γι’ αυτό, θα πρέπει να είναι αρμονικά και ξεκούραστα στην περιήγηση. Έτσι, ο χρήστης θα αποκομίσει θετική εμπειρία και θα επιλέξει ξανά την ιστοσελίδα σου.
Η θετική εμπειρία χρήστη είναι ιδιαίτερα σημαντική για το e-shop, διότι είναι πιο πιθανό να προχωρήσει ο επισκέπτης σε κάποια αγορά. Η χρήση χρώματος στο e-shop, μεταξύ άλλων, πρέπει να «οδηγεί» οπτικά τον επισκέπτη να αγοράσει το προϊόν. Γι’ αυτό, βλέπουμε, συχνά, ότι τα πλήκτρα αγοράς είναι σε διαφορετικό χρώμα από το υπόλοιπο site.
Ωστόσο, η γενικότερη χρωματική ταυτότητα του e-shop μπορεί να ωθήσει σε αγορές, φυσικά λαμβάνοντας υπόψη τους συμβολισμούς χρωμάτων που προαναφέραμε.
Αναμφίβολα, κομμάτι της εταιρικής ταυτότητας είναι το χρώμα. Το χρώμα που θα χρησιμοποιήσεις στην ιστοσελίδα σου πρέπει να ταιριάζει με το brand.
Αν φέρουμε στο μυαλό μας μεγάλες εταιρίες, πέρα από τη σημαντικότητα του λογοτύπου, θα διαπιστώσουμε ότι καίριο ρόλο διαδραματίζει και το χρώμα στην αναγνωρισιμότητα της επιχείρησης.
Η σωστή χρήση χρωμάτων επηρεάζει την εμπειρία των επισκεπτών, αυξάνει την παραμονή τους και ενισχύει την εταιρική σου ταυτότητα.
Τα χρώματα, πέρα από την συμβολική σημασία τους, έχουν και λειτουργική. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την προσβασιμότητα της ιστοσελίδας και μπορούν να διευκολύνουν τους χρήστες με προβλήματα όρασης.
Η οπτικά προσβάσιμη ιστοσελίδα συμβάλει στη δυνατότητα περιήγησης όλων των χρηστών, η οποία είναι θεμελιώδες δικαίωμα. Η μη τήρηση της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας αποτελεί νομική παράβαση.
Η πρόσβαση στη πληροφορία και η δυνατότητα ανάγνωσης από όλους πρέπει να αποτελεί μέριμνα των κατόχων ιστοσελίδων, τόσο από ηθικής όσο και από νομικής άποψης.
Άλλωστε, οι ιστοσελίδες οφείλουν να τηρούν συμμόρφωση με τα πρότυπα προσβασιμότητας, διευκολύνοντας τους χρήστες. Τα πρότυπα προσβασιμότητας WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) είναι βασικό ζητούμενο, μάλιστα, για τη δυνατότητα λειτουργίας ηλεκτρονικών καταστημάτων μέσω χρηματοδότησης από τα ΕΣΠΑ προγράμματα.
Για να δούμε τώρα πως μπορείς να δημιουργήσεις ιστοσελίδα προσβάσιμη από ΑΜΕΑ όσον αφορά το οπτικό κομμάτι.
Ένας τρόπος για να κάνεις οπτικά προσβάσιμη την ιστοσελίδα σου, είναι ο έλεγχος της αντίθεσης μεταξύ κειμένου – φόντου. Προς διευκόλυνσή σου, προτείνουμε το εργαλείο Coolors το οποίο ελέγχει την αντίθεση του κειμένου σε σχέση με το background. Έτσι, διαπιστώνεις αν είναι ευανάγνωστο για όλους, ακολουθώντας, φυσικά, τις οδηγίες WCAG.
Να σημειώσουμε εδώ ότι, για τα χρώματα, υπάρχουν δύο βασικά επίπεδα αντίθεσης:
Ουσιαστικά, όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο, τόσο πιο ευανάγνωστο είναι το κείμενο για χρήστες με προβλήματα όρασης.
Οι προσβάσιμες ιστοσελίδες για ΑΜΕΑ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα προσαρμογής των χρωμάτων, της αντίθεσης και της φωτεινότητας. Η παροχή αυτών των εργαλείων επιτρέπει την άνετη πλοήγηση και εξατομικεύει την περιήγηση στο site.
Τόσο οι γραμματοσειρές όσο και τα κουμπιά εντολών θα πρέπει να έχουν μέγεθος διακριτό. Επομένως, για τις γραμματοσειρές προτίμησε μεγέθη άνω των 12 pixels, ενώ για τα κουμπιά 40 Χ 40 pixels θα ήταν μια καλή επιλογή.
Παρότι η συμβολική χρήση χρωμάτων διευκολύνει τους χρήστες, είναι πιθανό να προκαλεί το αντίθετο, όταν η χρήση είναι υπερβολική.
Για παράδειγμα, τα κόκκινα κουμπιά, συνήθως, δηλώνουν μη επιθυμητές ενέργειες ή σφάλματα, άρα ο χρήστης δεν τα επιλέγει. Ωστόσο, ένας χρήστης με δυσκολία διάκρισης των χρωμάτων, δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στην χρωματική κωδικοποίηση. Οπότε, μην βασίζεις στο χρώμα όλες τις ενέργειες που μπορεί να κάνει ο χρήστης στην ιστοσελίδα σου.
Η μεταφορά πληροφοριών σε ένα WCAG website είναι εφικτή με πολλούς τρόπους, όπως κείμενο, εικόνα, ηχητικό, βίντεο, ώστε να καλύψει τις ετερόκλητες ανάγκες των χρηστών.
Έτσι, στις εικόνες προτείνουμε τη χρήση alt text, στα βίντεο μη ενσωματωμένους υποτίτλους, ενώ το κείμενο καλό είναι να διαθέτει συνοδευτικό ηχητικό.
Όλα αυτά τα μέσα λειτουργούν επεξηγηματικά και αλληλοσυμπληρώνουν το ένα το άλλο, ώστε το περιεχόμενο της ιστοσελίδας να είναι προσβάσιμο.
Κάνε το site ή το e-shop σου φιλικό προς όλους τους χρήστες, με σωστή αντίθεση, ευανάγνωστα κείμενα και πλήρη προσβασιμότητα.
Σ’ αυτό το άρθρο εξετάσαμε την ψυχολογία χρωμάτων και διακρίναμε τα ψυχρά – θερμά χρώματα, καθώς και τον συμβολισμό πίσω απ’ αυτά.
Διαπιστώσαμε ότι η σημασία των χρωμάτων στη ψυχολογία του χρήστη της ιστοσελίδας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην παραμονή του σ’ αυτή ή στην αγορά, αν μιλάμε για e-shop.
Ακόμα, είδαμε ότι η ψυχολογία των χρωμάτων αξιοποιείται στη διαμόρφωση του εταιρικού brand. Παράλληλα, μιλήσαμε για την χρήση του χρώματος ώστε να κάνεις την ιστοσελίδα σου οπτικά προσβάσιμη, παρουσιάζοντας τις βασικές οδηγίες ενός WCAG site.
Υπηρεσίες κατασκευής ιστοσελίδων και eshop που ξεχωρίζουν !
Για να παρέχουμε τις καλύτερες εμπειρίες, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως τα cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευής. Η συναίνεση σε αυτές τις τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαζόμαστε δεδομένα όπως η συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συναίνεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένα χαρακτηριστικά και λειτουργίες.